Amikor együtt van a Húsvét és a Pészach, ráadásul Jeruzsálemben

Kép és szöveg: Dési János

Idén megint egybeesett egy fontos zsidó és keresztény ünnep. (Illetve csak félig, de erről később.)

Jézus keresztje

A zsidók Niszán hó 15-től nyolc napon át emlékeznek az egyiptomi kivonulásra; ez a Peszach, aminek első két napja a Széder, egy nagy ünnepi vacsorával. Azaz, ez nem teljesen pontos, hiszen Izraelben csak az első nap a Széder, míg a „Gallutban” a „szétszóratásban” az első kettő.

A tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnapon pedig, amelynek március 22-e és április 25-e közé kell esnie, a keresztények egy része Jézus kereszthalálára és feltámadására emlékezik. Ez a húsvét. Kicsit teker a dolgon, hogy a keleti keresztény egyházak még a naptárreform előtti módon számolnak, ezért ők egy héttel később tartják hagyományosan a húsvétot.

Itt terítették ki Jézus testét

Bonyolult módszerekkel – vagy egyszerűen az interneten két percet keresve – persze ki lehet számolni, mikor esnek egybe az ünnepek és mikor nem. Bár általában ez csak kultúrtörténeti érdekesség, mert valaki vagy az egyiket tartja meg vagy a másikat – ritka, aki mindkettőt vagy mindhármat. Bár ennek se vessük el a lehetőségét a mai multikulturális világban.

És még egy. Az közismert, hogy ez a jézusi történet egy Széder este kezdődik. Akkor az a nap, amelyen húsvétra emlékeznek, miért nem esik egybe ma is a Széderrel?

Ugyan Jézus zsidó volt, de a kereszténység útja egy idő után elvált a zsidóságétól, s a niceai zsinaton úgy döntöttek, hogy máskorra teszik az ő ünnepüket. Néhány naptárreform még bonyolította a dolgot, de ettől csak még érdekesebb az egész.

Mindenesetre oda akarok kilyukadni, hogy a Peszachot és a Húsvétot a legjobb Jeruzsálemben tölteni, mégiscsak ez a legautentikusabb hely erre. Itt jegyezném meg, hogy a pesti köznyelv a Szédert vagy a Pészachot szokta zsidó húsvétnak nevezni. Míg jeruzsálemi Nomi nagynéném a legnagyobb természetességgel igazít el, hogy “érdemes lesz bemenni az Óvárosba, mert most van ott a keresztény Pészach.”

Szóval, ha éppen béke és nyugalom van, akkor mindenképpen el kell zarándokolni a fallal körülvett jeruzsálemi Óvárosba, végigbandukolni a Via Dolorosán, megnézni az Ecce homo ívet, végigsilabizálni Jézus szenvedésének az állomásait, aztán eljutni a Golgotára, a nagy templomba, amelyet több keresztény felekezet közösen és egymással évszázados vitában menedzsel. Sorbaállni ott, ahol a hagyomány szerint Jézus keresztfája állt. Profánul hangzik, de egy asztal alá kell bemászni, letérdelni, a hívők még meg is csókolják a helyet. A templom mögött a kopt keresztény szerzetesek közé felmerészkedni, vagy figyelni, amint a térdeplő, sokszor hangosan imádkozó, éneklő, zokogó emberek kendőkkel törölgetik azt a helyet, ahol Jézus testét lefektették   – az így megszentelt kendők később csodákra képesek.

Megcsókolni, ahol a kereszt állt

A szűk sikátorokban zarándokok sora vonul, a legkülönfélébb nációk tagjai. Gyakran keresztet cipelnek a vállukon, amelyet itt lehet bérelni. Van könnyű fából faragott 50 sékelért és durva, szálkás, 100 sékel egy órára. Ráadásul a Via Dolorosa nagyrésze az arab piacon vezet keresztül, ilyenkor itt megszaporodnak a valódi szentföldi ereklyék (Made in China), amikre hangos szóval lehet alkudni.

Az üzlet az üzlet, és a zarándok is csak turista, aki pár szuvenírért szívesen áldoz. A helyhez illő mondás szerint: Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen.

De aztán, ahogy a népek besorakoznak a Moriah hegyre, a kereszthalál helyére épült templomban megváltozik minden. Az elmúlt évtizedekben sok-sok napon át – persze nemcsak ünnepek idején – számtalan órát füstöltem itt el, figyelve, amint a hely még a leghangosabb turista száját is betömi, és némi áhítattal tölti el. Ez Jeruzsálem. Nem messze ide, ott az iszlám egyik leszentebb helye, s kicsit arrébb a zsidóké, az egykori Templom falmaradványa, a Kótel, ami Nyugati fal vagy Siratófal néven is közismert.

A Jeruzsálem szó a békéből származik. Persze tudjuk, errefelé gyakran nagyon hiányzik a béke. De azért, amikor nagyjából egyszerre szólal meg a müezzin és kondulnak meg a harangok, miközben a Kótelnál a hangos imát hallgatod – az azért tényleg szép.

Ha biztosan látni szeretnéd a viszont.hu posztjait,

  1. akkor a Facebook oldalon a fej részben klikkelj a jobb oldali három pontra!
  2. Ekkor megjelenik egy legördülő menü, ahol a “Követési beállítások”-ra kell kattintani,
  3. itt pedig a “Kedvencek”-re, végül legalul a kék “Frissítés” gombra és ezzel kész!

Ezután a posztjaink a a hírfolyamodon feljebb fognak megjelenni és nem maradsz le róluk. Köszönjük, ha így teszel, ezzel nagyon sokat segítesz nekünk! Cserébe ígérjük, hogy a korábbiaknál is érdekesebb írásokkal fogsz találkozni!