A feleségén akart bosszút állni, de egy egész múzeumot vezetett félre

Mi történt a festménnyel? Mindenki azt hitte, hogy a restaurátor hibázott, míg ki nem derült, hogy egy csúnya válás volt a háttérben

A múzeumi kurátorokat és az amerikai szakértőket évekig foglalkoztatta, miért lehet eltérés Norman Rockwell 1954-es Breaking Home Ties című képe és az újságcímlap között, amihez eredetileg a festmény készült. A kettőt összehasonlítva feltűnő volt a színek közti különbség – a szakemberek úgy gondolták, hogy talán egy túlbuzgó restaurátor a kép tisztítása közben változtatott az árnyalatokon. Az fel sem merülhetett, hogy hamisítványról van szó, mivel a festmény eredete igazolható volt: Don Trachte karikaturista egyenesen az alkotótól vásárolta meg 1960-ban, és nagy becsben tartotta otthonában. Olyannyira, hogy amikor több mint egy évtizeddel később Trachte és felesége, Elizabeth közösen beadták a válókeresetet, a karikaturista a képet trükkösen elrejtette lakásában a falburkolat mögé. Ezt azonban nem árulta el senkinek – a kép így több mint 30 évet töltött a rejtekhelyen. Csaknem egy évvel Trachte halála után fedezte fel a fia, Dave teljesen véletlenül az eldugott művet, több másik társaságában.

De hogy lehet, hogy a családon belül senkinek nem tűnt fel, hogy az értékes kép egyszercsak nem volt sehol, miután a házastársak szétköltöztek? Az 1973-as válási egyezség értelmében a pár tulajdonában lévő, összesen nyolc festmény törvényes tulajdonjoga a gyermekeikre szállt át. Trachte a Rockwell-képet onnantól kezdve a nappalijában tartotta a zongora fölé akasztva, a többi képet pedig nagylelkűen átengedte a nejének a válás során  – legalábbis úgy tűnt. A falburkolat mögül hirtelen előkerülő művekről azonban hamar kiderült, hogy azok az eredetiek. Azaz: Trachte másolatokat készített, valószínűleg saját kezűleg, és azokat adta át a feleségének, miközben az eredeti festményeket trükkösen elrejtette. A volt feleség boldog volt férje nagylelkűségétől, és eszébe sem jutott, hogy esetleg átverhették. A legértékesebb Rockwell-mű másolata pedig jól látható helyre került, hogy végképp eloszlasson minden gyanút.

A szakértők szerint az eredeti Breaking Home Ties legalább 5 millió dollárt ért. A The Saturday Evening Post címlapjaként 1954. szeptember 25-én a magazin történetének második legnépszerűbb képének választották (egy másik Rockwell-festmény, a Saying Grace után, amely a magazin 1951. november 24-i borítóján szerepelt). Mielőtt Trachte megszerezte volna a festményt, Moszkvától Kairón át Washingtonig több múzeumban is kiállították. Később néha egy-egy gyűjtő jelezte az igényét, hogy megvenné a képet, de Trachte mindannyiszor nemet mondott. Amikor 2002-ben aztán beköltözött egy idősek otthonába, a gyerekei leakasztották a (szerintük eredeti és értékes) festményt a falról, és a Massachussets-beli Norman Rockwell Múzeumnak adományozták. A múzeum kurátorai a vásznat a Massachusetts-i Williamstown Art Conservation Centerbe küldték tisztításra: bőven ráfért, hiszen a felülete piszkos volt, miután évekig ki volt téve egy fatüzelésű kályha füstjének.

A legendás címlap

Amikor a festményt megtisztítva visszakapták, a múzeum munkatársai észrevették, hogy a fiú arca másképp néz ki, mint a The Saturday Evening Post címlapján. Ugyanígy a színek között is felfedeztek eltéréseket. Némi gondolkodás után úgy döntöttek, hogy a különbségeket a restaurátorok ügyetlensége és az eltelt évek okozhatták. Abban az időben a képeket úgy szállították egyik kiállításról a másikra, hogy feltekerték és egy csőben utaztatták, így valóban történhettek az út során sérülések.  

Amikor az ifjabb Don Trachte rábukkant az eredeti képre, hirtelen előtörtek belőle az emlékek. Eszébe jutott, hogy gyerekkorában a képen volt egy gyűrődés, de ez valahogy nem látszott már a kandalló fölé kiakasztott festményen. Aztán a bátyja, Dave talált a régi családi fotók között olyan felvételeket, amelyeken látszott a Rockwell-kép, és érdekes módon nem volt teljesen egyforma minden fényképen, amikor azokat összehasonlították. Valami nem stimmelt, de nem tudták megmondani, pontosan mi. A képen szereplő fiú arca mintha más lett volna – de hamar elhessegették a gondolatot, az idő múlására fogva a különbségeket.

Aztán eljött a pillanat, amikor minden kiderült: Trachte halála után, a ház kiürítésekor a testvérek felfedezték a falburkolat mögötti rejtekhelyet. Ahogy előkerültek a képek, rögtön összeállt minden: egyértelművé vált, hogy ezek az eredetiek, és a sok megmagyarázhatatlan furcsaság hirtelen értelmet nyert. Trachte fiai rögtön fel is hívták a Norman Rockwell Múzeumot, hogy értesítsék őket: az általuk nagy becsben tartott kiállítási darab nem más, mint egy hamisítvány, ami azért készült, hogy a válás során Trachte neje ne kaparinthassa meg az eredeti, valóban nagy értéket képviselő művet. Mivel a hamisító már nem élt, nem volt kit felelősségre vonni, így az egyetlen megoldásnak az utólagos jóvátétel bizonyult. A múzeum megkapta az eredeti képet, és  – mivel a történet legalább annyira elképesztő volt, mint maga a műalkotás – kiállították a hamisítvánnyal együtt, közzétéve a sztorit is. 2006 őszén aztán az eredeti kép árverésre került, és 15,4 millió dollárért talált gazdára.

Az örökösök értesítették a volt feleséget is – hiszen a válás során a tulajdonába került, értékesnek hitt többi képről is kiderült, hogy nem valódiak. Az akkor már 98 éves asszony csak annyit mondott rezignáltan: „Hát persze. Egy cseppet sem lep meg.”

Ha biztosan látni szeretnéd a viszont.hu posztjait,

  1. akkor a Facebook oldalon a fej részben klikkelj a jobb oldali három pontra!
  2. Ekkor megjelenik egy legördülő menü, ahol a “Követési beállítások”-ra kell kattintani,
  3. itt pedig a “Kedvencek”-re, végül legalul a kék “Frissítés” gombra és ezzel kész!

Ezután a posztjaink a a hírfolyamodon feljebb fognak megjelenni és nem maradsz le róluk. Köszönjük, ha így teszel, ezzel nagyon sokat segítesz nekünk! Cserébe ígérjük, hogy a korábbiaknál is érdekesebb írásokkal fogsz találkozni!