Éljük meg a csodát !

Pesti Kálmán

Azt mondják, egy nap kábé 70 ezer gondolatunk van. Kombinálunk, tervezünk, emlékezünk, rágódunk, kételkedünk és néha örülünk. Szerintem ez a napi hetvenezer túl sok. Legalább is nekem. Nem az idegtudományi kutatások eredményét vonom kétségbe, inkább a saját gondolatrohamaim értelmét. Fogok én egyszerre kint s bent egeret – naponta hetvenezret?… Vagy inkább álljunk meg, vegyünk egy nagy levegőt és merüljünk el abban, amit látunk? Mi ebben hiszünk. Ezért új rovatot indítottunk, hogy olvasóink ott legyenek, ahol a (kultúr)part szakad. Egy-két perces, szinte rejtett kamerás felvételekben merüljenek el, lelket melengető eseményekben. Mondjuk, amikor Jordán Tamás észreveszi, hogy nem a Katona József Szinház egyik raktár helyiségébe vezették egy kolléga által otthagyott ajándékért, hanem a zsúfolt és pisszenéstelen nézőtér előtti színpadra lépett be, sok száz fős, igazi meglepetés partira… Vagy ahogy a 91 éves, Auschwitzot túlélt világhírű költő Bruck Edith, akit a római otthonában meglátogató Ferenc pápa „életben maradt Anna Franknak” nevezett, egy jiddis dalt rögtönöz a Római Magyar Akadémián. Álljunk meg, éljük meg a pillanatot, hogy a mi életünkben is vannak csodák.

A JÖVŐ HÉT LEGJOBB PROGRAMJA, AMIT BÁRKI MEG TUD NÉZNI

Ha azt mondom: Alföldi Róbert, Dés László, Erdős Virág, Pintér Béla, Mácsai Pál csak a kezdet, mert Nyáry Krisztián, Kemény Zsófi, Máté Gábor, Nagy Ervin, Tompa Andrea a folytatás és még Kamondy Ágnes, Ungváry Krisztián és a Romano Glaszo sem a vége, akkor ugye elhiszed, ami a címben áll?! Ez valójában a Tanítanék Mozgalom évértékelő gálája január 31-én este 19 órától, amit online lehet követni. (A felvétel később is megtekinthető lesz.) „A célunk, hogy közösen áttekinthessük az elmúlt évet az oktatási mozgalom szempontjából. Emlékezünk a szép pillanatokra és tanulunk a kudarcokból. Szeretnénk ezzel az estével megköszönni a küzdelemben aktív szerepet vállaló tanároknak, diákoknak és szülőknek a sok munkát. A holnap ma kezdődik!” A felejthetetlennek ígérkező program a Tanítanék Mozgalom Facebook-oldalán követhető.

KOSSUTH LAJOS, SZABAD ORSZÁG, SZABAD OKTATÁS!

Egy mobiltelefonnal jártunk 27-én, pénteken az Astoriánál, ahová diákok szerveztek flashmobot. Aki szeretné két percig köztük érezni magát, az nézze meg a videót, máshol úgyse láthatja, mivel a facebook valami titokzatos ok miatt úgy döntött, hogy inkább eldugja a 3500 követőnk elől és mindössze 129-nek ajánlja fel megtekintésre. Aki nem került Zuckerberg úr titkos kiválasztottjai közé, az itt megnézheti a tiltakozó gyerekeketakik az egyik táblájukkal azt üzenték a reggeli zimankóban, hogy „FÁZUNK DE NEM FÉLÜNK!” A miniszter szerinti illetlen, lógós, balhézó rendzavarók egyébként jó korán keltek, hogy a tüntetés után becsöngetésre már az iskolában legyenek.

Pintér Sándor karácsony előtt „megbeszélésre” hívott négyszáz tanárt, akiknek a tüntetések kapcsán a szemükre vetette, hogy „Ezek az Önök diákjai!” A diákok a miniszternél szellemesebben és tanáraik iránti nagyobb tisztelettel reagáltak.

Nem kizárt, hogy emiatt is panaszkodni fog az oktatáshoz saját szavai szerint sem értő miniszter. Pedig aki politikusnak áll, annak nem csak tűrni kell(ene) a kritikát, hanem tanulni is belőle. Pintér azonban érdemi tárgyalások helyett megfélemlíteni akar, kiváló tanárok életét töri ketté. Ne csodálkozzon, ha munkáját a diákok így értékelik:

KÖSZÖNJÜK!

Ezt már nem a tüntetők mondták, hanem mi, amikor a Magyar Marketing Szövetség az Év honlapja pályázat kultúra kategóriájában így értékeltek:

Az Év honlapja egy szakmai pályázat, azonban figyelembe veszik a közönségszavazatokat is. Mindenkinek köszönjük, aki ránk szavazott!

KÉRDEZNI SZABAD!

”Mit csinál a szél, ha nem fúj?” – ezen a kérdésen talán már mindenki nevetett és gondolkodott is egy picit. Kevesen tudják, hogy a kérdés eredetileg Zelk Zoltántól származik:

Zelk Zoltán: Szél

Mit csinál a szél, ha nem fúj?

Alszik.

De ha felébred,

úgy szalad, de úgy szalad, hogy

soha utol nem éred!

Fut a földön, fut az égen,

folyók hátán, tengeren,

mindegy néki, ha fák csúcsán,

ha réten, ha fellegen.

Néha csak egy percig szalad,

néha átfut egy napot,

persze, hogy elfárad végül,

s alszik megint egy nagyot…

Hogy hol alszik, mikor nem fúj?

Én már meg se kérdeztem —

Kicsi neki a világ is,

s elhál egy falevelen.

Nem csak Zelk kérdez ilyesmit! Molly Oldfield, az Everything Under the Sun (Minden a Nap alatt) című brit gyermekpodcast házigazdája megkérte a Guardian olvasóit, hogy küldjék el neki a gyerekek kérdéseit, amikkel meg akarják érteni a világot. A levélözönből egy egész könyv lett.

Mutatóban mi is közlünk pár kérdést. Mindegyik után több válasz található, azonban közülük csak egy helyes. Ha van kedve, válaszolja meg sorra az összes kérdést – csak az utolsó után nézze meg lent a helyes válaszokat! Valamikor mindannyian tudtunk ilyeneket kérdezni, csak időközben valahogy…, de miért hagytuk, hogy így legyen?

Hayley, 8 éves, azt kérdezi: Miért van a kutyáknak farka?

  • Védekezésül. Ezzel hajtják el a legyeket, szúnyogokat más vérszívókat.
  • Azzal egyensúlyoznak, mozognak és kommunikálnak.
  • Amikor egy egész kutya falka fut, a farkak miatt a kicsik jobban látták a szüleiket, ezért nagyobb biztonságban voltak.
  • A törzsfejlődés csökevényes maradványa. A dinoszauruszuk még arra támaszkodtak, a kutyák farka viszont már elkorcsosult.

A 9 éves Mia azt kérdezi: milyen alakú a világegyetem?

  • Gömb alakú, hiszen az tud legegyenletesebben tágulni.
  • Senki sem tudja.
  • Óriás, elnyújtott szilvamag formájú, ami a középen a galaxisok halmozódása miatt kidudorodik.

Billy, 6 éves, azt kérdezi: Miért balról jobbra forognak az óramutatók, és miért nem visszafelé?

  • Az emberek döntő többsége jobbkezes és így egyszerűbb számukra a mutatók mozgásának észlelése.
  • Mert utánozzák a napórákat.
  • Technológiailag így volt egyszerűbb, ugyanis az első órák készítésekor csak ilyen irányba tekert rugók voltak.

Blythe, 7 éves, azt kérdezi: Miért van a katicabogarak hátán pötty?

  • Az életkort mutatják, mint pl. a fáknál az évgyűrűk. A pöttyök száma változó (idővel nő).
  • Hogy undort keltsenek más állatokban.
  • Repülés közben a szárnyuk mozgása miatt kisebb kitin darabok lehullanak a testükről. Ezek hiánya a pötty.

A 7 éves Nathalie azt kérdezi: Miért állnak fél lábon a flamingók?

  • Mert a folyamatos állástól kevésbé fáradnak el, ha váltogatják a lábukat.
  • Nem is fél lábon állnak! A két nagyon vékony lábuk pontosan egymás mellett van, ezért látszik messzebbről úgy, mintha csak egyen állnának.
  • Így jobban tudnak egyensúlyozni.

Dottie, 4 éves, azt kérdezi: Miért fehér a tej?

  • A tej igazából nem fehér, ez csak egy optikai csalódás.
  • Régen a marhák sokkal világosabb színűek voltak (pl. a magyar „szürke marha” is csaknem fehér volt), ezért maradt világos színű a tej is.
  • A természetes kiválasztódás miatt: a világos szín sokkal vonzóbb a fiatal, szopós állatok számára, mint a sötét, így azok az állatok tudtak jobban túlélni, amelyek teje világosabb volt.

A KUTYAFAROKTÓL A VILÁGEGYETEMIG – MEGFEJTÉSEK

Hayley és a kutyák farka: A második válasz a helyes!

A farok segít a kutyáknak egyensúlyozni és kommunikálni. A kölykök körülbelül 30 napos korukig nem csóválják a farkukat, amíg el nem kezdenek „beszélni” egymással. Egyes kutyák a farkukat úszás közben kormányzásra használják, mint a hajókormányt.

Mia és a világegyetem alakja: A második válasz helyes!

A tudósok nem tudják, hogy az univerzum lapos-e, gömbölyű, vagy görbe, mint egy nyereg? Ez egy igazán izgalmas tudományos kérdés, mert ha a tudósok kétséget kizárólag rájönnének, akkor megtudhatnánk, hogy a világegyetem véges-e vagy végtelen? Ha a világegyetem gömb alakú és a végei összeérnek, akkor véges; ha lapos, akkor technikailag örökké folytatódhat, tehát végtelen.

Billy és az óramutatók: A második válasz helyes!

Az első órák napórák voltak egy jelölt számlappal és egy gnomonnak nevezett árnyékvető résszel. A Nap járása miatt a napórák árnyéka a mai óramutató járásirányában mozgott. Amikor a középkorban az első órákat készítették, akkor ez lett a minta: a mutatók olyan irányban forogtak, mint ahogy a napóra árnyéka mozgott.

Blythe és a katicabogarak pöttyei: A második válasz helyes!

Mivel minden katicabogárnak egyedi foltmintázata van, a ragadozókat ennek látványa elbizonytalanítja, félelmet és undort kelt bennük. Az eltérő mintázatú, kiismerhetetlen foltok, „pöttyök” a ragadozók számára azt jelentik, hogy ismeretlen mintázat bizonyára kellemetlen ízű és talán mérgezőek lehetnek a rovarok osztályába és a bogarak rendjébe sorolt katicák.

Nathalie és a flamingók: A harmadik válasz a helyes!

Ezek a madarak általában sáros, süppedős talajon állnak, ahol ha két lábon állnának, az egyenlőtlen süllyedés miatt folyamatosan egyensúlyozniuk kellene, ami energia pazarlás. Ha egy lábon állnak, azt valamilyen szögben hosszabb időre is rögzíteni tudják és így kevesebb izomerőre van szükségük.

Dottie és a tej színe: Az első a helyes válasz!

A tejben lévő fehérjék, amelyek fő típusa a kazein, összecsomósodnak, kis gömböcskékbe, úgynevezett micellákba tömörülnek. Amikor a fény ezekre esik, a gömbök felszínéről visszaverődik (nem pedig elnyelődik, mint más színek esetében). Így valójában az összes színt látjuk, de ez számunkra fehérnek tűnik!

Értesülj a Viszont.hu legfrissebb híreiről!

Ha biztosan látni szeretnéd a viszont.hu posztjait,

1. akkor a Facebook oldalon a fej részben klikkelj a jobb oldali három pontra!

2. Ekkor megjelenik egy legördülő menü, ahol a “Követési beállítások”-ra kell kattintani,

3. itt pedig a “Kedvencek”-re, végül legalul a kék “Frissítés” gombra és ezzel kész!

Ezután a posztjaink a hírfolyamodon feljebb fognak megjelenni és nem maradsz le róluk. Köszönjük, ha így teszel, ezzel nagyon sokat segítesz nekünk! Cserébe ígérjük, hogy a korábbiaknál is érdekesebb írásokkal fogsz találkozni! 

Mennyire tetszett Önnek ez a cikk?

Kattintson a csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok száma: 16

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a cikket.